© 2022, Ing. Petr Rastokin, Astrologická poradna "RA" |
Audrey nepotřebuje roli v pohádce, ona JE princeznou i bez pohádky - a nejen de facto.
Výjimečná bytost, s výjimečným horoskopem i výjimečnými kořeny (matka - baronka Ella van Heemstra [ela fon heimstra]). Heemstra - stará nizozemská (frízská) rodová šlechta (doložena už v roce 1492), po skotských předcích - hrabě z Bothwellu, 3.manžel M.Stuartovny (jak je to s tou královskou krví lze kontrolovat i horoskopicky - viz komentář za astrologickým rozborem).
K tomu ocituji např. z
Google (heslo Hepburn):
"Pro mnohé představovala nový typ krásy, její útlý vzhled
často řídil vývoj módy. Audrey Hepburnová dodnes zůstává nedostižným symbolem elegance,
idolem osobního šarmu, noblesy i charismatu, jakož i svérázným prototypem nevšední krásy,
inteligence a mimořádné oduševnělosti. Mj. hovořila plynně sedmi světovými jazyky, například
francouzsky. Toto vše se ale v její útlé osobě dosti vzácně snoubilo s velkým
hereckým a pohybovým nadáním do nenapodobitelného originálu... "
Část tototo článku byla v rozšířené a doplněné podobě použita v přednášce "Princezna" na Eukarpii 2023
My Fair Lady - princezna [01:40:18]
K tomu, co chci demonstrovat (a nejen horoskopicky), využiji zejména její Elizu ve filmu "My Fair Lady".
Než se pokusím o stručný astrologický rozbor, uvedu několik poznámek a citací. Ve filmu "Prázdniny v Římě" má Audrey roli princezny jako 23 letá, v "My Fair Lady" se do princezny proměňuje z květinářky až ve zralém věku 35-ti let. Ta zralost se nejčitelněji projevuje v závěru filmu, a to tím spíš, že filmová Eliza je mladší - v Shawově předloze (Pygmalión) je Elize 18-20. Momentů, kdy je vidět, že to hraje zralá žena je víc, nicméně výrazně to je patrné jak v "manželské hádce" v domě paní Higginsové, tak zejména v samém závěru - v krásně žensky temné iracionalitě Elizina návratu.
Myslím, že tady, přidaným - spíše než změněným - koncem, překračuje Shawovu předlohu (jejíž závěr zůstává fakticky otevřený, nebo spíš dvojznačný). Je dokonce úplně jedno, jestli to bylo už v původním filmovém scénáři, nebo na Audrey nalícováno Cukorem (režie). Bez ní by takovýto konec udělat nešlo. Krása Audrey, nejen fyzická, zde spočívá v žensky zralé iracionalitě, překračující jakékoli kalkulace, ať její vlastní (míněno Elizy), tak Higginsovy.
Samotné jméno "Audrey" (Aethelthryth) znamená ve staroangličtině
"ušlechtilá síla" (Edeltrude v němčině, Edel=urozený, drahocenný... , Edelstein=drahokam).
My Fair Lady - Eliza tančí s princem [01:50:26]
A k tomu citace ze tří recenzí My Fair Lady na ČSFD:
Oskar: "...V divadle Lízu Dolittleovou hrála Julie Andrewsová a to, že nebyla obsazena do filmu, vyvolalo vlnu nevole u všech od Harrisona až po odborný tisk. Dodnes to nechápu. Řízná Andrewsová by byla jistě přesvědčivá květinářka, ale uvěřili bychom jí přerod v okouzlující princeznu? Zcela určitě ne. Vnitřní křehkost a plachost je to, co dělá z Audrey nejlepší možnou představitelku Lízy. Protože ta hra není o frankensteinovské touze udělat z ordinérní fuchtle zdánlivě slušnou lidskou bytost. Líza taková uvnitř celou dobu je, jen je třeba zbavit ji vnějšího nánosu vulgarity, který se na ni přilepil na ulici..."
Eddard: "...Rex Harrison statečně bojuje s oslepující aureolou Audrey"
Raviola:
"...(film) Nevyniká ničím extra výjimečným, kromě hereckého
výkonu Audrey Hepburn. Odpočinkový film, u kterého když skončí, se ještě
dobrých deset minut přiblble usmívám"
Cílem není výklad radixu Audrey Hepburnové, ale korespondence s "alter-egem princezny".
Audrey se narodila o 10. planetární hodině za vlády Venuše. O vládci dne viz dále.
Saturn v nejvyšším bodě horoskopu na 0°03' Kozoroha, navíc v 10.domě, tj. násobné posílení "nebeského řádu", skutečné posvěcení shůry. Tomuto Saturnu (Saturnskému řádu) je pak podřízen zbytek horoskopu (Saturn zde působí - jak aspekty, tak pozicí - coby "šedá eminence" fungování celého horoskopu ). A zjevně toto nebeské propojení očarovává diváky dodnes.
Samotné obsazení Saturn na 0°Kozoroha - volný_sextil - na Lunu v Rybách funguje podle schématu pohádky Tři-zlaté-vlasy-děda-Vševěda tj. propojení "hůry a profánního" (a to obousměrně !). Saturn v Kozorohu je ten přísný děd Vševěd, Luna v Rybách jeho milosrdná maminka, zprostředkující spojení se světem lidí. (Toto je tradiční kánon - někdy se jako kánon pohádky bere samotný vztah Kozoroh-Ryby .)
Navíc Saturn leží přesně na Galaktickém rovníku [gL=8.0°, gB=-0.3°], tj. uprostřed cesty nebeských bohů (viz také fialová linie na následující astrolábové projekci).
Černá Luna ve Střelci (2° před Saturnem) - coby "generální destruktor" (viz) odděluje zmíněné "posvěcení shůry" od čehokoli profánního, přicházejícího do Střelce z 2. třetiny zodiaku - ze světa tělesného (tj. Lev, Panna, Váhy, Štír). Ohnivý Střelec: víra, vyšší duchovní poznání, osvícení/svěcení - po něm následuje po-svěcení v Kozorohu.
K síle postavení Saturna v horoskopu Audrey je dobré připomenout, že sobotě, tedy "Saturnovu dni" (satur-day) vládne Saturn. Ten je zde zároveň také "vládcem napětí" (Spannung Herrscher), neboť je nejdál od ostatních planet.
Neptun ve Lvu na Descendentu. Neptun a Regulus na horizontu v přesné konjunkci včetně šířky - viz detail pod astrolábem. "Královská hvězda" Regulus - Srdce Lva konjunkcí s Neptunem signuje skutečnou princeznu ducha, sestup pod horizont pak tu iracionální hlubinu.
Jupiter na Dračí hlavě (tj. na K1) - karmický rozměr (duše) té Jupiterské expanze niterných prožitků (Býk) - proto je ten její úsměv tak "všeprozařující" (viz dále Venuše). Jedná se o jiné vyzařování, než "z hloubi duše" na ose světla Rak/Lev (viz domicil).
Venuše v Beranu na K12 - (mj. "krásná hlava") - Venuše ve "dvanáctce" (jakékoliv, nejen v Rybách) vždy nějak signuje madonu - zde zářící duši madony (tj. karmický rozměr té záře i té madony). Zesíleno Venušinskou planetární hodinou tak přímo dostáváme zmíněnou "oslepující aureolu" (o které píše recenzista).
Merkur na 0°19' Blíženců je nejen výbornou oporou pro roli nadané žačky slavného lingvisty Higginse, ale i pro těch 7 plynně ovládaných jazyků (viz úvod).
(Zbývající planetární funkce - původně i Merkur - byly vynechány, neboť nemají v probíraném kontextu tak klíčovou roli, či tak názorné vyjádření.)
Větší na proklik
Horoskop Audrey Hepburnové v astrolábové projekci
Vyznačeny jsou Planetární hodiny (tj. Placidovské "půldomy").
Slunce je přesně na linii 10. planetární hodiny noční - pod vládou Venuše.
Neptun a Regulus na horizontu v přesné konjunkci
Orbis Neptun - Descendent je 0'
Na dokreslení zmíněného "posvěceného čarování" chci ukázat některé volněji navázané atributy Audrey, jejího radixu, jejího alter-ega a postav s ním spojených.
Již první hlavní role ve filmu "Prázdniny v Římě" jí získala Oskara a její princezna očarovala (spíš uhranula) miliony diváků. Při tom u podobných děl nelze od sebe zcela oddělit scénáristu, scénář, režii, kameru, herce, termíny premiér... (všechno to lze kontrolovat horoskopicky a platí to obecněji, tedy i pro hudební díla a další). V důsledku toho se pak přesahující působení projeví nejen v hereckém ztvárnění, ale často i ve scénáři samotném.
Příslovečný "Hlas lidu, hlas Boží" se pokusím doložit větami vyjmutými z recenzí na ČSFD:
Příběh má 2 katastrofická vyústění:
- na jednom konci je, že fotograf zveřejní fotky, či novinář článek (jakkoli laskavý) -
pro Aňu zrada lidí, kterým chtěla věřit.
- na opačném konci Anna půjde "za svým srdcem" -
pro Aňu zrada lidí, kteří jí chtěli věřit.
Potom je skutečný závěr filmu jediným laskavým vyústěním pro všechny zúčastněné (ostatně zde je příčina, proč fotograf ze svého záměru, fotky publikovat, ustoupil). Celý závěr filmu (a vlastně i celý film) je tak ve skutečnosti jen a jen o (Satrurnské) zodpovědnosti.
Prázdniny v Římě [01:36:30]
Excelence, pevně doufám, že tato slova už nikdy nepoužijete. Kdybych si nebyla plně
vědoma svých povinností vůči své vlasti a své rodině, nikdy bych se byla dnes nevrátila.
[ Your Excellency, I trust you will not find it necessary to use that word again.
Were I not completely aware of my duty to my family and my country, I would not have come back tonight. Or indeed, ever again. ]
V úvodu zmíněná "královská krev" a vazba na Marii Stuartovnu je dobře patrná z transitu na radix královny.
Vpravo je transit pro zodiak r.1542 přepočtený do zodiaku r.1929
#1) (opraven o precesi +5°23'
uplynulou mezi oběma daty). Je tedy vztažen k 8.sféře stálic, a tudíž vázán na "vyšší světy".
Větší na proklik.
Čas 13:12 LMT byl přepočten z pravého 13:15 (Local True Time)
Je zde řada minutových "zaklapnutí", ale (viz hrp vlevo) základní výpověď dává zaklapnutí Jupitera a Bílé Luny na hrot 8.domu Audrey (s obisy 18' a 33'). Uvážíme-li, že 8.dům znamená mj. dědictví, Bílá Luna (WiM - jako protipól Lilit) vystoupení (projevení se) působení ducha a Jupiter - starší český název "Králomoc", pak můžeme přímo číst:
Duchovní(WiM) dědictví(8.d) královské moci (Jup)
Už z toho je zřejmé, že Audrey na odkaz této královny navazuje, ale M.Stuartovna nebyla ledajaká královna - byla královnou trojnásobnou - korunovaná královna Skotska, korunovaná královna Francie a sice nekorunovaná, nicméně královna Anglie de jure. Navíc byla známa svou krásou (asi po své francouzské matce) i oduševnělostí, a to už od dětských let (její dětskou společnost s oblibou vyhledával i sám francouzský král Jindřich II) #2) !! .
Pokud přihlédneme ještě k blízkosti hrotu karmické 9-ky (K9 - Osudové - karmické poznání, osvícení), můžeme čtení rozšířit:
Osudové osvícení(K9) duchovním(WiM) dědictvím(8.d) královské moci(Jup)
Mezi další vazby patří (Audrey značíme prefixem a., královnu s. ):
a.K10 konjunkce(22') s.Mars (oživení)
a.Bílá Luna konjunkce(1' !!) s.3.dům - rodové spojení v duchovním
a.Venuše konjunkce(24') s.K3 - navázání na karmu rodu
a.Pluto opozice s.Luna, op.(35') s.Merkur
V transitu s preces.korekcí #1) na radix královny jsou důležité zejména (horoskop vpravo):
a.Asc konjunkce(2') s.Dračí hlava, s.Mars (oduševnění, oživení mysli - Asc)
a.Luna konj.(1' !!) s.12.dům - tento a následující řádek potvrzuje "recipročně
a.12.dům konj.(30') s.Luna osudové" propojení, svazující obě ženy (obě Luny)
a.K9 konjunkce(5') s.Merkur - a s tím spojené osudové poznání skrze srozumění
a.Dračí ohon konjunkce s.Saturn - Audrey navazuje na ušlechtilý Řád(Saturn)
pomazané hlavy
a.Venuše konjunkce s.Neptun (je oktáva Venuše, tj. její společenský rozměr)
a.Luna opozice s.Uran
Poprava Marie Struartovny
Mezi radixem královny, horoskopem popravy, jeho progresem (SD) a vztahy SD jak na radix, tak na popravu je řada minutových aspektů a závažných vazeb, jejichž analýza by si zasloužila samostatný článek. I v transitu na horoskop popravy M.Struartovny dostáváme opět minutově přesné korespondence: Zde je reflexe Audrey možná ještě čitelnější.
Vlevo je opět standardní transit, vpravo je zodiak r.1587
přepočtený do zodiaku r.1929 #1)
(jako v předchozím případě - vazba na 8.sféru stálic je spojením přes "vyšší světy")
Větší na proklik.
(Radix Audrey značíme prefixem a., poprava= p., radix královny s.):
Ale tady je ve hře ještě něco jiného - byla prolita krev korunované královny - hlavy pomazané od Boha, tj. došlo k (rozrušení) porušení ŘÁDu (p.Sat konj.59' s.Lilit)
Uran transitující Pluta na Dračím ohonu popravy (s orbisem 24') přenáší a zároveň transmutuje(Uran) nadosobní(Pluto) odkaz velké královny do současné doby #3) #5). Další důležité místo je a.Venuše konjunkce(61') p.Lilit #4) - předání (spojené s integrací) esence duchovního odkazu královny (při jejím odchodu).
Důležitá zaklapnutí tedy jsou:
a.Uran konjunkce(24') p.Pluto na Dračím ohonu popravy - znovuoživení majestátu
- aristokrat Pluto zde reprezentuje funkci královského majestátu #3) #5)
a.Venuše konjunkce(61') p.Lilit - předání (integrace) esence vznešenosti (viz #4)
a.Asc na p.Slunci popravy (40') op a.Neptun
společenská a.K11 konjunkce p.Venuše
p.Ven, Plu, Sat osvětlují aspekty Audreyina Saturna (pána času)
- zde je vidět jeho další funkce - vevázání do dění napříč staletími
transit na popravu s precesní korekcí: #1)
a.Uran opozice(50') p.Mars,
a.Slunce konjunkce( p.K8 (=karmické dědictví)
Pokud uvážíme, že ve hře je jak zrození, tak smrt královny - rámující celý její život (a z povahy vazeb je zřejmé, že se nejedná o nějaké "minulé životy"), pak nejlepším čtením, jak uvedené interpretovat, je "znovuzrození duchovního odkazu" této výjimečné panovnice v rámci životní cesty Audrey (to plyne z těch Nodálů).
Opakující se korespondence Ascendentu a Dračí hlavy (i vzájemné) lze dokonce číst jako "vzkříšení" - správně bychom měli mluvit o přechodu z 12.domu do 1.domu přes Ascendent (tj. hrot 1.d), a podobně o přechodu z K12 do K1 (přes Dračí hlavu, tj. hrot K1). Přechod je vždy uvažován vůči radixu Audrey, jako direktní chod planety přes hrot a následné "zjevení se" v 1.domě resp. K1. Nejedná se tedy o "pohyb domů" spojený s denním otáčením oblohy, ale o přechod planety přes stupeň ekliptiky hrotem určený (protože pracujeme s "časoprostorovými relacemi", může přechod planety čas vztažený k Ascedentu - obecně hrotu domu - i předcházet).
Celý horoskopický rozbor bychom mohli uzavřít asi takto: Logika zde ukázaná zcela překračuje rozměr nějaké "linie krve". Audrey Hepburnová ve své osobě přivedla zpět k životu "Královské důstojenství" Marie Stuartovny #5), které bylo popravou porušeno (porušení řádu je jednak v tom, že byla popravena hlava pomazaná, ale i v samotné zpackané popravě - jakékoliv důstojenství popírající.
(#1)
Transit s "precesní korekcí" :
Tato počítaný transit zároveň spojuje náš svět se světy "na nebesích", ukazuje
tedy duchovní rozměr transitu - stejná korekce použitá na Solár se nazývá TransSolár,
podobně TransLunár pro Lunár a používá ji např. škola P.Turnovského.
(#2)
Abych ukázal, jak výjimečnou bytostí Marie byla, cituji z článku
Marie Stuartovna :
...Kateřina Medicejská - tchyně Marie - tvrdila, že stačí, když se její snacha
usměje a všem Francouzům se zatočí hlava... (nepřipomíná vám to něco?)
Dětství: ...Jejími učiteli byli například Claude Millot a Antoine Fouquelin.
Mariin strýc, kardinál lotrinský, tedy nadšeně psal její matce do Skotska:
"Vaše dcera tak vyrostla a každým dnem jí tolik přibývá na vnitřní velikosti,
kráse a moudrosti a ve všech dobrých a ušlechtilých věcech dosáhla tak neobyčejné
dokonalosti, že žádná ze šlechtických dcer nebo z dcer jiných stavů v tomto
království se jí nemůže vyrovnat. Mohu Vám oznámit, že král si ji tak oblíbil,
že se často věnuje víc než hodinu jenom jí. A ona ho dovede svými chytrými a
rozumnými řečmi pobavit jako dospělá pětadvacetiletá žena!"...
Traduje se, že v počátečním období vlády, když se domlouvalo setkání obou panovnic,
z toho Alžběta nakonec vycouvala - údajně se obávala, že by ji krása Marie zastínila.
(#3)
Uran - úměrně svému "zvládnutí" - se rozšíří do
protipólu tj. na Dračí hlavu horoskopu popravy. Tím - jako "odpadní produkt" - přenese Plutonické
téma Dračího ohonu popravy do našeho světa a naší doby. (Na rozdíl od dvojice Luna+Saturn,
znamená Uran proměnu obsahu i formy v jediném kroku, tj. transmutaci.)
(#4)
V přednášce na Eukarpii 2022 jsem podrobně popsal působení transitní
Lilit na radixovou konjunkci Luny se Saturnem, kdy je nositel radixu doslova vymazán z tohoto
světa (rozložením formy(Saturn) i obsahu(Luna) na protoformy). transitní přechod Lilit jsem zmiňoval
i na jiných místech. Obrácený případ, kdy planeta transituje Lilit - s čitelným čtením - je první,
o kterém vím. Jednotlivé příspěvky řetízku planet ve 4. (duchovním) kvadrantu domů, tj. od
Merkura v 10.domě, přes Slunce, Urana, Venuši, po aristokrata Pluta
(a zprostředkovaně i Saturna v 12.d) jsou přechodem přes Lilit rozloženy na své protoformy.
Následně - v podobě své "esence" - jsou transitní jangovou Venuší zkoncentrovány do nové
podoby - posílí zmíněnou "oslepující aureolu" Audrey. V podstatě je to takové "Solve et Coagula"
(alchymistické rozlož a spoj).
(#5)
"Královské důstojenství" je od Boha pověření svatým úřadem (vyvolenost je dědičná,
tj. týká se i potomků v královském rodu, a týká se i povinností).
Pomazání
(zvláštní požehnání od Boha prostřednictvím kněze) dává při korunovaci králi povahu posvátného.
"Z Boží milosti král" je pak společným vyjádřením obojího.
Pomazaní měli sloužit lidu nikoli ze svých sil, ale z moci Boží: králové, kněží a proroci.
(Volně podle
korunaceska a wiki)
20:43:40, 22. prosince 2024 © Ing. Petr Rastokin